onsdag 19 januari 2011

den döda staden

Idag ringde min telefon för väckning där vid 8 snåret. Det var dimmigt ute, så jag bestämde mig för att det var bäst att sova lite till. Steg upp vid 10 och det kändes nästan lite brottsligt att gå upp så sent, har börjat vänja mig vid att börja jobba 8. Eller inte har jag väl vänjt mig vid det heller, men har vänjt mig vid att man MÅSTE släpa sig ur den varma sängen senast 7 för att släpa sig till morgonkaffet och sedan till jobbet. Om jag var en av de sju dvärgarna hade jag lätt varit Trötter...

Anywaays! Jo jag åt lunch på hotellet vid 12, efter det började jag tveka angående min dagsresa. Klockan började ju bli mycket och jag var rätt trött och kunde tänka mig att spendera dagen med några filmer och godis. Men som ett tecken från högre makter så började solen skina som aldrig förr när jag kom tillbaka till mitt rum efter maten, så jag kände att jag inte hade så mycket andra val än att bege mig ut på miniäventyr.

Vindarna ledde mig till staden Blackpool. För ungefär ett år sen såg jag ett avsnitt av Kitchen Nightmares med Gordon Ramsay, där han hjälpte en restaurang i Blackpool som höll på att gå i konkurs. Programmet i sig är mycket underhållande, men denna gången fastnade jag endast för staden som det var filmat i. Efter att ha sett på en karta att Blackpool var ganska nära Wigan så bestämde jag mig för att jag måste åka dit!

Kan inte riktigt sätta ord på den här staden. Kändes som något overkligt, som från en film. Det var som att hela staden var ett enda stort övergivet nöjesfält. Som en tivoligravgård. Eller något ditåt. Där fanns karuseller utspridda lite här och där, godisaffärer vid varje hörn, spelhallar och neonfärgade skyltar. Det låg något magiskt över stället. Tyvärr blev det ju en ganska kort visit då jag åkte direkt det blev mörkt. I något skede gick jag förbi ett ställe som hette Sea Life nåntingnånting.. De gjorde iallafall reklam för att man kunde se hajar och massa olika fiskar där så dit gick jag, och söta var dom. Blackpool återvänder jag gärna till, och helst när det är lite mer liv och rörelse i staden och karusellerna är open for business.


skrev självfallet mitt namn i sanden med snäckor ;)

tivolit på piren

den låånga strandpromenaden, och där låångt borta kan man skymta ett stort nöjesfält med bergochdalbanor






1 kommentar:

  1. Woooow, dit vill jag också åka! Sir jäklit häftit ut faktiskt.

    SvaraRadera