tisdag 18 januari 2011

food in the belly

Jag var oerhört tveksam till Storbritanniens matkultur innan jag kom. Har nu varit här en vecka och är nu ännu mer tveksam än tidigare. Detta är ungefär vad jag ätit i veckan på hotellet: Soppa *5 Sandwiches *150 Pommes *277 Grönsaker *0!!!

Urrk. Jag gillar visserligen fet onyttig underbar mat ibland, typ söndagar, men inte varje dag. Tro det eller ej, men man kommer till en gräns då man även blir trött på pommes. Eftersom att det inte finns kylskåp på rummen så är det inte heller möjligt att ha egen mat på rummet, om man inte tar take-away från nån svindyr restaurang eller går ut och äter. MEN igår fick jag den finaste överraskningen på länge, nämligen.. ETT KYLSKÅP TILL RUMMET! Lyckan var total! Så igårkväll sprang jag iväg till närmaste Tesco (lär va Storbritanniens största matbutikskedja eller nåt sånt) och handlade smått och gott (mer gott) att förvara i min nya älskling.


så underbart vacker syn

en såndär ost som du mamma skulle tycka om lika mycket som jag gör. Luktar som döden själv men smakar himmelskt. Tips av french chicks, de kan ju sina ostar.

åt sushi för första gången i mitt liv igår.
Och i mina ögon räknas det som riktig sushi fast det är köpt i affär...
(Kändes riktigt fancy att äta det med sked dessutom)

Mamma har lärt mig att äta smör. Alltså vi snackar riktigt smör utan konstiga tillsatsämnen och oljor och skit. Men det visade sig att britterna nog inte gillar smör så mycket. Det här var det enda jag hittade och det är från Irland och var rätt dyrt. Men förstås, man får väl räkna med ett högt pris på importerat 100-procentigt smör i guldförpackning.

Jo, jag älskar mat.

Imorgon är jag ledig och hade tänkt mig en liten dags-expedition till något snyggt ställe. Vi får väl se vart vindarna blåser (=vart det inte tar alltför länge med tåg och biljetterna inte kostar skjortan).

update:
hahaha! Märkte nyss att min käre classmate Mr C., som också gör sin praktik på ett hotell i england, valde att skriva om den underbara maten igår. Verkar vara samma där, förutom att jag har då inte sett nån mumsig lemoncurd här inte.. *morr*

Cheers!


5 kommentarer:

  1. Sheijdi my friend! Lemon curd får du för 22p på Sainsburys o d e tillome äkta gjord på ägg! :D Ja kan dessutom vittna om att man kan bli trött på pommes tog en veckan för mig :D Du txta lr ring mig på +447407217158 då du hunnit skaffa ett telefon nummer. Mitt tips e Lebara du får ringa skit billigt utomlands plus att man får gratis surf till 31.3 och så kan du ringa gratis till mig o Linnea tills typ mitten av Februari :)

    SvaraRadera
  2. Åååh, Tesco! Ja saknar vissa grejer från den butiken riktit jäkla myki faktiskt... haha. Nu ska ja följa din blogg! Storbritannien I like!

    SvaraRadera
  3. uj, jag minns den där maten från när jag var där på stipendieresa nångång förrivärlden... den var ...öööh. mättande.

    SvaraRadera
  4. Mr C! Jag har faktiskt nyss skaffa ny nummer, men blev här tipsad om att det va billigast att ringa utrikes samtal med T-mobile (om det stämmer vete fan jag ha int jämfört :D) så då tog jag det alternativet.. Men det had ju varit lyx att kunn ring dej och L gratis, fast då kan det förstås hända att jag sku börja utnjyttja er som mina psykologer ;) Kan skicka ti dig så får du min nummer iaf! ha int sett Sainsburys här men jag ska checka det! ÄLSKA lemoncurd! :)

    SvaraRadera
  5. Ja Malin, vilka känslor jag än har nu för tesco så kommer jag säkert sakna det sen också.. Så ofta som jag vari dit redan.. Och det e ju riktit billit faktiskt :D

    SvaraRadera