måndag 28 februari 2011





Under mina år som studerande har jag varit praktikant på en hel del olika ställen. Tiimari, Abc, en fotoaffär, ett produktionsbolag, restauranger, en resebyrå o.s.v. Det är väl nog mer regel än undantag att man blir dåligt behandlad någon gång under sin praktiktid. Ändå börjar jag bli väldigt irriterad på de anställdas dåliga attityder mot oss här på hotellet. Man kan inte ställa en fråga utan att någon i rummet gör narr av en eller snäser något till svar. Men jag undrar, hur ska man kunna veta något när ingen berättar? Vi måste ta reda på allt själva, för här ska man inte räkna med att någon ger information om någonting överhuvudtaget! Visst finns det en hel del trevliga typer här också, men det är i princip bara de yngsta som går att prata med. Tycker det är så tråkigt att man hela tiden ska gå omkring och känna att man är i vägen eller att man har gjort något fel..Nåja, det blir kanske bättre när jag börjar i reception. Nåja en liten lägesrapport kommer iallafall här:

För någon dag sen fick jag reda på att jag och S skulle bli tvungna att dela rum för en natt, då hotellet var fullbokat. Det var S själv som berättade det här för mig i torsdags, men det var ändå inte helt säkert men vi skulle få reda på det på fredagen. Ingen har sagt ett ord till mig om detta, trots att jag jobbat i housekeeping och de har koll på rumstatistik långt på förväg. Nåja ingen skada skedd. Igår före jag började jobba så flyttade jag och S alla våra grejer till vårt gemensamma rum två våningar ner. Det tog en timme ungefär, då vi blev tvungna att vänta på en kärra att bära de tyngsta grejerna i, som mitt "lilla" kylskåp t.ex. Före jag började jobba så var det första managern sa till mig att hon vill att jag jobbar tre dagar till i städ, då jag börjar i respan först på fredag. Eller du kanske redan hade planerat något särskilt, frågade hon? Jo tyvärr har jag redan planer. Det var okej för henne eftersom att hotellet inte är fullt, men jag märkte att hon blev sur. Eftersom hotellet var fullt igår så blev det en massa jobb för alla anställda och jag fick springa som en galen höna hela dagen för att komma ikapp den där extra timmen som vi flyttat våra grejer på. Hk-managern var pissed off då hon tyckte jag och alla andra var för långsamma, gästerna väntade i reception för att komma in till sina ostädade rum och receptionisterna slet sig i håret. Jag gjorde verkligen så gott jag kunde men fick ändå en massa skit från höger och vänster som jag inte var värd. Sen är det också rätt jävla typiskt att sånt här bara händer på dagar när man dessutom inte fått i sig frukost, lunchen är åt pipsvängen och man har knappt sovit en blund. Jag jobbade till 5 på kvällen. 

Det var min sista dag i housekeeping, verkligen ett fint slut. Nåja, managern sa iallafall tack i slutet av dagen och att hon var nöjd med min insats på avdelningen, så det gjorde mig ju lite glad i varje fall..

På kvällen bestod vår middag av varsin hamburgare med chips och en vinflaska som jag köpt till oss då jag ville fira att mina dagar i städ äntligen är över! Vi åt fransk ost och lite choklad till efterrätt och sen satt vi och snackade skit i två timmar. Ibland måste man få ur sig allt som tynger en för att börja må bättre. Rummet som jag och S sedan delade var ett "no good shitty room" som nån kallade det. Visserligen nyrenoverat för bara några dagar sedan, men där var en läcka från toaletten som gjorde att heltäckningsmattan i rummet var helt dränkt. Luften var extremt dålig och "dammig" så när vi vaknade imorse hade båda täppt näsa och sjukt i halsen. Det kändes riktigt obehagligt och jag kan inte tänka mig att det är särskilt hälsosamt heller. 

Men nu känns det hela så mycket bättre, jag är ju trots allt LEDIG-LEDIG-LEDIG och vi har nu än en gång tagit våra pick och pack och flyttat upp till våra gamla rum. Så nu sitter jag här i gamla kära 406 och njuter av att man ser golvet och att jag har en stor underbar kingsize bed och fyra väggar alldeles för mig själv. Life is alright sometimes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar